Głowica ze względu na zachodzące w jej wnętrzu procesy jest jednym z najważniejszych elementów silnika. Gdy uświadomimy sobie, że właśnie tutaj znajduje się m.in. komora spalania, kanały przepływu oleju i płynu chłodzącego, wałek rozrządu, czujnik ciśnienia oleju, termostat, czy popychacze, łatwo możemy sobie wyobrazić, że awaria tego elementu silnika może być prawdziwą zmorą kierowcy. Naprawą głowic zajmują się specjalistyczne zakłady, a mechanik pracujący nawet w bardzo dobrze wyposażonym warsztacie na ogół nie ma możliwości przeprowadzenia całego procesu eliminacji powstałych usterek we własnym zakresie, co z kolei może wiązać się z wydłużonym czasem oczekiwania na naprawiony samochód. Silnik trzeba przecież rozebrać, głowicę dostarczyć do innego zakładu, a następnie naprawiony element zamontować w silniku. Ingerencja w konstrukcję jednostki napędowej – bo właśnie w tych kryteriach powinniśmy myśleć o tak poważnych usterkach – musi opierać się o zasoby sprzętowe, specjalistyczną wiedzę, doświadczenie i umiejętności osób zajmujących się zawodowo regeneracją głowic! Chcąc przywrócić sprawność samochodu nie oddawajmy tak ważnej części silnika w miejsca, które nie dysponują takimi możliwościami.
Awaria głowicy
W jakich okolicznościach możemy spodziewać się awarii głowicy? Poniżej prezentujemy sytuacje, w wyniku których najczęściej dochodzi do uszkodzeń.
Wśród możliwych przyczyn awarii głowic silnikowych należy wymienić zerwanie paska rozrządu powodowanego jego zaolejeniem. Wycieki oleju z uszczelniacza wałka rozrządu, uszczelniacza przedniego wału korbowego, spod pokrywy głowicy, czy połączeń bloków silnika mogą powodować skrócenie żywotności paska. Dzieje się tak, ponieważ związki chemiczne występujące w oleju silnikowym degradują gumę, w efekcie czego znacząco wzrasta ryzyko zerwania paska. Skutki na ogół są druzgocące dla silnika i naszego portfela. Nie piszemy tutaj oczywiście o wykorzystywanych w niektórych pojazdach paskach typu hot oil pracujących w kąpieli olejowej, a o tradycyjnych paskach rozrządu działających „na sucho”.
Do awarii głowicy może dojść także na skutek nieprawidłowej wymiany paska rozrządu. W poszukiwaniu oszczędności właściciele samochodów decydując się jedynie na wymianę paska sami sprowadzają na siebie ryzyko poważnych kłopotów z silnikiem. Dużo rozsądniejsze, a przede wszystkim opłacalne w dłuższej perspektywie czasu jest dokonanie wymiany osprzętu paska: rolek napinających, rolek pośrednich oraz pompy wody (jeśli jest napędzana paskiem rozrządu, jak np. w benzynowym silniku Renault 1.6 16V). Decydując się na wymianę paska bez osprzętu narażamy wymienione elementy na eksploatację przekraczającą ich żywotność. Przy założeniu, że na przykład pasek rozrządu w silniku Renault 1.9 DCI wymienia się (według książki serwisowej) co 120000km lub co 5 lat, decyzja o pozostawieniu starego osprzętu „na miejscu” do następnej wymiany paska jest równoznaczna z tym, że przez kolejne 5 lat lub 120 000km (czyli łącznie 10 lat lub 240 000km) wyszczególniane elementy będą sprawne. Rzeczywistość bywa mniej optymistyczna. Zerwanie paska rozrządu na skutek zatarcia łożysk w rolkach, niesprawnych napinaczy lub uszkodzonej pompy wody to temat dobrze znany wielu mechanikom…
Wśród powodów zerwania paska rozrządu powodujących w efekcie potrzebę naprawy głowicy należy wymienić także uszkodzenia powstałe na skutek zerwania paska napędu osprzętu (tzw. pasek akcesoriów). Dążenie koncernów samochodowych do budowy małych silników o dużej mocy z zachowaniem dotychczasowej liczby urządzeń (bądź ich sukcesywnym zwiększaniem) powoduje, że pasek wielorowkowy pracuje w coraz trudniejszych warunkach. Składa się na to m.in. temperatura samego paska (znaczna część jego powierzchni pracuje napędzając kilka urządzeń na małym dystansie), jak i jego otoczenia (bliskość komory silnika). Jeśli pasek wieloklinowy lub jego osprzęt jest wymieniany nieregularnie, to może dojść do jego zerwania. W efekcie zdarza się, że przebita zostaje osłona paska rozrządu i następuje uszkodzenie rozrządu.
Nie zapominajmy również o skutkach często niestety dokonywanych korekt licznika. Kupując używany samochód bez rzetelnych dowodów historii i zakresu jego napraw zainwestujmy w wymianę paska rozrządu z osprzętem. „Poprawienie” licznika zakłóca prawidłową weryfikację terminu wymiany tak ważnego dla jednostki napędowej elementu!
Nie bez powodu skupiam Twoją uwagę na temacie zerwania paska rozrządu. Odwołując się do swojego wieloletniego doświadczenia mogę powiedzieć, że skutkiem zerwania napędu rozrządu może być:
- zgięcie zaworów;
- uszkodzenie tłoków;
- uszkodzenie prowadnic;
- uszkodzenie wałka rozrządu;
- zerwanie klinów w kole pasowym wałka rozrządu;
- przebicie regulatorów hydraulicznych (np. dieslowskim w silniku VW 2.4)

